augusti 31, 2016 8:38 f m
Published by

Björn Österberg (Team 14) tog examen i våras som Sportmarknadsförare. Nu berättar han om sin vardag efter utbildningen. Deltidstjänst hos Taudientraining och det nystartade egna företaget Fun to Run.

lindacarlssonfoto-25 (1)

Vad är det för tjänst du fått/skapat?

Jag arbetar deltid som marknadskoordinator på Taudientraining. Vi är ett företag som erbjuder härliga träningsresor både inom Sverige och utomlands. Utöver det driver jag tillsammans med min flickvän löparföretaget Fun to Run. Vi erbjuder bland annat gruppträning, personliga träningsprogram och coachning.

 

Hur ser din vardag ut?

På Taudientraining är det väldigt varierande uppgifter,  bland annat skapa nyhetsbrev, hantera sociala medier och skapa olika marknadsföringsmaterial.  Utöver det planera och medverka på olika evenemang, vara kontaktperson mellan oss och samarbetspartners, kunder och sponsorer. 

På Fun to Run håller vi varje vecka i gruppträningar, gör personliga träningsprogram och ska  arrangera vår första löparhelg inom kort. Vidare blir det en del ekonomidelar som fakturor och bokföring.  Så klart gör vi även marknadsföring, där vi fokuserar  på att försöka skapa värde för våra läsare genom bilder, videos och bloggande som tar upp exempelvis träningstips, kost, motivation och skadeförebyggande övningar.

 

Vilka kurser/moment ser du som värdefulla för dina roller?

Komplex fråga att svara på eftersom jag har tagit med mig något från alla kurser. Top of mind är dock LIA-perioderna där de teoretiska kunskaperna fick utföras i praktiken och även se hur det fungerade ute i precis de branscher jag är intresserad av. Varje dag använder jag kunskaper som jag fått genom dessa fantastiska perioder! Speciellt  i arbetet för Taudientraining där jag även gjorde min sista LIA-period.

Jag måste också nämna försäljning som var en lärorik kurs som gav insikt i hur olika en försäljningsprocess kan se ut, rollspelen var en favorit. Varumärken och marknadskommunikation var en ögonöppnare för mig på många plan. De gav mig en bättre förståelse och större nyfikenhet på varumärken än tidigare samt en förståelse för hur budskap bör anpassas beroende på vem man kommunicerar med.

 

Vilka framtidsfrågor eller kompetensområden ser du som viktiga för en sportmarknadsförare framöver?

Att lära och hålla sig uppdaterad inom den digitala marknadsföringen och  se till att veta vad som går att skapa med dagens alla kommunikationskanaler. Jag tror även att målgruppen blir successivt allt kräsnare över vad de tar till sig framöver. Tillför marknadsföringen inget värde försvinner den enkelt som ett i mängden av alla budskap idag. Därför tror jag mycket på innehållsmarknadsföring med intressant information riktad till målgruppen genom exempelvis Podcasts, videos och artiklar. Måste också nämna det fysiska mötet med kunden genom event. Görs alla de ovannämnda på ett bra sätt skapar det enligt mig en helt annat relation och känsla för mottagaren som då kommer bli mer lojal mot ditt varumärke.

 

 

Categorised in:

Arkiv