september 2, 2016 12:57 e m
Published by

Dennis Pegenius (Team 14) tog examen i våras som Sportmarknadsförare. Nu berättar han om sin anställning hos Helsingborg Hockey Club (HHC)

 

IMG_3332

 

Vad är det för tjänst du fått?

Jag arbetar som marknadsansvarig på Helsingborgs Hockey Club AB (HHC) som spelar i Hockeyettan Södra. 2015 bildade klubbens A-sektion ett idrotts AB och föreningen har funnits sedan 1977.

 

Berätta om dina arbetsuppgifter- hur ser vardagen ut mer konkret?

Jag tillträdde min tjänst under sommaren och sedan dess har det varit mycket fokus på sponsorförsäljning eftersom sommaren är vår införsäljningsperiod. Alltså mycket telefonsamtal och mejlkontakt som även kommer vara en stor del av min tjänst året om. Utöver det är mina uppdrag väldigt varierande. Från att vara ansvarig för att tryckaren och sömmerskan ser till att sponsorerna syns exponeringsmässig till att få Helsingborgaren att uppfatta HHC som ett starkt idrottsvarumärke i staden.

Kundkontakten mellan oss i hockeyklubben och sponsorerna är väldigt viktig, att vi ser till att dem är nöjda med sina partnerskap och att dom får det som utlovats i avtalen är en puck jag sitter väldigt mycket med just nu. Men även att utveckla vårt arbete inom sponsring för att kunden/företaget ska se HHC som ett självklart marknadsföringsalternativ i framtiden.

 

Vilka kurser eller moment från YH Sportmarknadsförare ser du som värdefulla i din nya roll?

Många av kurserna vi hade under skoltiden har gett mig kunskaper jag använder och kan använda i min framtida roll som sportmarknadsförare. Försäljningskursen har jag stor nytta av idag eftersom jag sitter mycket med sponsorförsäljning, vilket leder till att sponsringskursen också var en spännande del under utbildningen. Att se hur sponsringen förändrats på så kort tid och försöka implementera det ”nya” i klubben jag nu jobbar i.

Marknadskommunikationskursen är också en kurs som gav mig färdigheter i vilka kanaler  vi ska satsa på för att nå ut med vårt budskap till rätt målgrupp när vi exempelvis annonserar inför matcher och event eller liknande.

Sen självklart alla tre LIA-perioder. Jag var på tre olika ställen där varje period gav mig utrymme att testa mig fram i rollen som sportmarknadsförare. Gjorde min första LIA på Helsingborgs Hockey Club vilket var ett plus då det gav mig en inblick i föreningen redan långt innan jag fick min tjänst.

 

Vilka framgångsfrågor eller kompetensområden ser du som viktiga för en sportmarknadsförare framöver?

Försäljning är en del som jag tror är otroligt viktig. Det är svårt att undgå försäljningsbiten som sportmarknadsförare, det finns alltid något att sälja in. Det spelar ingen roll om du sitter och säljer sponsoravtal för skyhöga summor eller om du ska sälja souvenirer i shoppen. Det är samma sak, du ska sälja produkten eller tjänsten. Att få en gedigen kompetens inom försäljning för att ha kunskap om hur du ska planera, genomföra och följa upp en försäljning oberoende av vilken typ av säljare du än är tror jag är väldigt viktigt.

Även marknadskommunikation tror jag är en viktig pusselbit för att ge sig rätt förutsättningar för att kunna genomföra exempelvis lyckade kampanjer. Att veta vilken kanal man ska använda för att nå ut till sin målgrupp vilket också ställer krav på att man vet hur varumärket uppfattas utifrån.

 

 

Categorised in:

Arkiv