september 26, 2016 10:37 f m
Published by

Linus Svensson (Team 14) tog examen i våras som Sportmarknadsförare. Nu berättar han om sin anställning hos SportTotal / SydSport.

 

img_7872

 

 

– Vad är det för tjänst du fått?

Bordtennisansvarig hos SportTotal / SydSport. Vi säljer huvudsakligen idrottsrelaterade produkter genom våra tre hemsidor sporttotal.se, sydsport.com och pokaltotal.se. Vi har även ett eget tryckeri som gör att vi kan serva klubbar med det mesta de behöver. Allt ifrån matchställ till idrottsspecifika produkter. Jag är delaktig i det mesta, men jag arbetar främst med Bordtennisen.

 

– Berätta om dina arbetsuppgifter – hur ser din vardag ut mer konkret?

Det blir mycket orderhantering med allt vad det innebär. Även göra beställningar från leverantörer, hjälpa och vägleda kunder över telefon & mejl, samt försäljning i butiken.

 

– Vilka kurser eller moment från Yh Sportmarknadsförare ser du som värdefulla i din nya roll?

Samtliga kurser vi läste var värdefulla på sitt vis och har tillsammans bidragit till den kunskap och förståelse jag har för branschen idag. Men om jag måste välja ut några så blir det försäljningskursen, Varumärke- och marknadskommunikation samt LIA-perioderna såklart. Jag hade min LIA 3 hos SportTotal / SydSport som senare ledde vidare till anställning.

 

– Vilka framtidsfrågor eller kompetensområden ser du som viktiga för en sportmarknadsförare framöver?

Jag valde att skriva mitt examensarbete om sociala medier, så det är något jag är övertygad om att det kommer bli allt mer viktigt att bemästra som Sportmarknadsförare framöver. Det räcker inte att bara uppdatera på sin sida, utan man ska veta varför man ska göra det och hur man ska göra det. Jag tycker att ett framgångsrikt arbete anpassar budskapet till varumärket, syftet, kanalen och målgruppen. Sedan är det ett måste att bidra med ett värdeskapande innehåll som upplevs intressant för målgruppen. Två andra viktiga kompetensområden, som i min uppfattning, är eftersatta i många klubbar och föreningar, är Sponsringsförsäljning och CSR-arbete.

 

 

 

 

Categorised in:

Arkiv