september 15, 2016 8:30 f m
Published by

Peter Johansson (Team 14) tog examen i våras som Sportmarknadsförare. Nu berättar han om sin anställning hos Destination Halmstad och projektet PING PONG POWER.

 

fullsizerender

 

– Vad är det för tjänst du fått?

Jag började min heltidstjänst på Destination Halmstad den 1 augusti och arbetar som koordinator för ett projekt som heter PING PONG POWER. Projektets syfte är att så många som möjligt på ett eller annat sätt ska komma i kontakt med sporten samt att marknadsföra kommande lag-VM som spelas i Halmstad Arena våren 2018. Med hjälp av en rad olika aktiviteter som vi identifierat tror vi att vi kommer kunna uppfylla detta syfte och mitt arbete är att få ihop alla delar till en helhet. 


– Berätta om dina arbetsuppgifter – hur ser din vardag ut mer konkret?

Nu i början går mycket av tiden till planering och strategiskt arbete för att genomförandet sedan ska gå så smidigt som möjligt. Vi har mycket möten där vi drar upp riktlinjer och bollar idéer men även där vi träffar föreningar och andra intressenter vi planerar att samarbeta med. 


– Vilka kurser eller moment från Yh Sportmarknadsförare ser du som värdefulla i din nya roll?

Det är svårt att inte ha upp LIAn eftersom det var tack vare den sista LIA-perioden jag fick min tjänst men något som gjorde ett starkt intryck hos mig var Bertil Hulténs kurs i upplevelsemarknadsföring. Att arbeta med upplevelsen utöver det idrottsliga tror jag blir allt viktigare, dessutom går det att vara väldigt kreativ och skapa något unikt som publiken kan komma ihåg även om det sportsliga resultatet inte går ”rätt” väg. 


– Vilka framtidsfrågor eller kompetensområden ser du som viktiga för en sportmarknadsförare framöver?

Jag tycker det är väldigt bra att utbildningar som YH Sportmarknadsförare finns eftersom föreningar och förbund måste jobba mer likt företag för att kunna konkurrera om det stora nöjesutbud som finns i samhället. Jag tror också det är viktigt att våga tänka nytt, det är vanligt att fastna i tänket att det vi alltid gjort har varit bra men vad är det som säger att det inte kan bli bättre? 

 

 

 

Categorised in:

Arkiv